CRM w branży nieruchomości

Data opublikowania: 18 marca 2018

Mimo iż rynek nieruchomości znajduje się obecnie w bardzo dobrym okresie, to deweloperzy i pośrednicy nie powinni ustawać w poszukiwaniach coraz to lepszych sposobów tworzenia relacji z klientem. Obecnie chętniej korzystają więc z nowych technologii, które dają im tę możliwość.

Jednym z kierunków, w jakim zmierza budowanie stosunków biznesowych z klientami jest CRM, czyli zarządzanie relacjami z klientami (ang. customer relationship management). Pod tym pojęciem kryje się zbiór procedur, które mają znaczenie dla odpowiedniego zarządzania kontaktami z klientem. Zalicza się do nich między innymi strategia marketingowa wspierająca proces sprzedaży, sprzedaż, obsługa posprzedażowa, a także działania, które koncentrują się na potrzebach klienta, uwzględniając przy tym wykształcone wzorce zachowań. W ramach CRM, na podstawie pozyskiwanych danych, możliwe jest profilowanie klientów, a także budowanie długotrwałych relacji, poczucia lojalności, z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych. Wszystkie te działania mają się przełożyć bezpośrednio na zwiększenie produktywności przedsiębiorstwa.

Wrightstudio/bigstockphoto.com

Zarządzanie relacjami z klientami jest równie istotną kwestią w branży nieruchomości. Jest to dziedzina specyficzna, ponieważ klienci rzadko wracają tu na cykliczne zakupy, transakcji dokonują z reguły raz – dwa razy w życiu. Jest więc niezmiernie istotne, aby jej przebieg zapadł im w pamięci na tyle, by przy każdej możliwej okazji polecili daną firmę innym osobom. Posługiwanie się działaniami CRM jest więc tu bardzo istotne.

Proces ten powinien być elastyczny i uwzględniać zmieniającą się firmę oraz rynek, a tym samym potrzeby klientów. Raz opracowany nie będzie więc równie skuteczny przez cały czas. Z tego powodu największe firmy rezygnują z kupowania gotowych systemów, ale decydują się na stworzenie dedykowanych im aplikacji, które na bieżąco korygują procesy występujące w danym okresie.

Należy jednak pamiętać, że oprogramowanie nie zastąpi sprawnego zarządzania firmą, lecz  będzie tylko jego uzupełnieniem. Przed opracowaniem CRM trzeba więc dokładnie przyjrzeć się funkcjonowaniu firmy, skupić na jej silnych stronach oraz ustalić, co i dlaczego nie działa. Określenie potrzeb i ustalenie celów jest kolejnym krokiem. Aby system spełniał swoją rolę, musi być aktualizowany o bieżące informacje o klientach, transakcjach, dokonywanych czynnościach, przeprowadzanych rozmowach. Niezbędne jest również wdrażanie w nim najnowszych rozwiązań technologicznych.

Podobne artykuły

Dodaj swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola wymagana są oznaczone *